Fux: Gesu Cristo negato da Pietro
Accent - ACC 24374Johann Joseph Fux (1660-1741)
Pietro Apostolo - Daniel Johannsen
Ballila - Alois Mühlbacher
L‘Odio de‘ Giudei - Gerd Kenda
L‘Amor Divino - Markus Forster
L‘Umanita Peccatrice - Maria Ladurner
Ars Antiqua Austria / Gunar Letzbor
Sinfonia
Preso è Cristo (Coro)
Per la gente ancorchè rea (Aria)
Lo so, Gesù, lo so: De' tuoi legami (Aria)
Manchi a gli altri amore, e fede (Aria)
L'innocenza non vive sicura (Aria)
Taci pur. Già del tuo viso (Aria)
Chi ha vergogna di vantar (Aria)
Se crudi al mio Dio (Aria)
Che più s'indugia? A maturar la pena
Scellerati consiglj! Io ben potrei (Recitativo) . Tutta fede è l'alma mia (Aria)
Tre virtù vanti, o Pietro (Coro)
Componimento sacro per musica
Wien, 7. April 1719
The Viennese Court Kapellmeister Johann Joseph Fux (1660-1741) is regarded in music history as the forefather of modern counterpoint, and his instructional work "Gradus ad parnassum" continues to influence education in this subject to the present day. But the many compositions Fux wrote for the Viennese court are largely forgotten. If at all, one still knows of sacred compositions in which Fux followed this strict, academic style. On the other hand, the composer was able to free himself from this in his opera and in his "Componimenti sacri", which are operatic oratorios for Holy Week (during which no operas were allowed to be performed).
Gunar Letzbor and his ensemble Ars Antiqua Austria present such a Fux's "Componimento sacro": after 300 years the oratorio Gesu Cristo negato da Pietro was performed for the first time in January 2020, now it is also available on CD. At the centre of the plot is the biblical passion scene about Peter's denial of Christ, which is theologically examined in dramatic disputes between various allegorical figures. Fux translates this drama into his music, showing that he was not just a good counterpoint artist!
Recording: 24 January 2020, Mozart-Saal, Wiener Konzerthaus (Austria).
Któż nie zna słynnego Gradus et Parnassum (1725) - słynnego podręcznika do kompozycji, w którym Johann Joseph Fux (1660-1741) wykłada zasady kontrapunktu. Do dziś stanowi on niedościgniony wzór. Ale jego niektóre kompozycje, szczególnie te sakralne, tworzone na dwór wiedeński, zostały zapomniane. Muzycy pod dyrekcją Gunara Letzbora prezentują po trzystu latach Gesu Cristo legato da Pietro - oratorium w stylu „operowym”, które jest częścią zbioru tego typu dzieł Componimenti sacri, skomponowanego na Wielki Tydzień roku 1719. Opowieść opiera się biblijnej scenie - zaparciu się Chrystusa przez Piotra apostoła. Ten ważny z punktu teologicznego wątek dzięki Fuxowi nabrał niezwykłego muzycznego kształtu. A słuchacz może podziwiać to dzieło w jedynym jak do tej pory nagraniu, ale równie wyjątkowym jak sama kompozycja.
Alina Mądry - Audio Video 03-2021