koszyk0 sztuk  
user Zaloguj
acc24374
Back cover pokaż tył okładki

Wydawnictwo: Accent
Nr katalogowy: ACC 24374
Nośnik: 2 CD
Data wydania: luty 2021
EAN: 4015023243743
78,00zł
w magazynie
Zamów
Nasze kategorie wyszukiwania

Epoka muzyczna: barok
Obszar (język): niemiecki
Instrumenty: skrzypce, organy
Rodzaj: oratorium, easter

Fux: Gesu Cristo negato da Pietro

Accent - ACC 24374
Wykonawcy
Pietro Apostolo - Daniel Johannsen
Ballila - Alois Mühlbacher
L‘Odio de‘ Giudei - Gerd Kenda
L‘Amor Divino - Markus Forster
L‘Umanita Peccatrice - Maria Ladurner
Ars Antiqua Austria / Gunar Letzbor
Nagrody i rekomendacje
 
Music Island Recommends
 
Gesu Cristo negato da Pietro
Componimento sacro per musica
Wien, 7. April 1719
Któż nie zna słynnego Gradus et Parnassum (1725) - słynnego podręcznika do kompozycji, w którym Johann Joseph Fux (1660-1741) wykłada zasady kontrapunktu. Do dziś stanowi on niedościgniony wzór. Ale jego niektóre kompozycje, szczególnie te sakralne, tworzone na dwór wiedeński, zostały zapomniane. Muzycy pod dyrekcją Gunara Letzbora prezentują po trzystu latach Gesu Cristo legato da Pietro - oratorium w stylu „operowym”, które jest częścią zbioru tego typu dzieł Componimenti sacri, skomponowanego na Wielki Tydzień roku 1719. Opowieść opiera się biblijnej scenie - zaparciu się Chrystusa przez Piotra apostoła. Ten ważny z punktu teologicznego wątek dzięki Fuxowi nabrał niezwykłego muzycznego kształtu. A słuchacz może podziwiać to dzieło w jedynym jak do tej pory nagraniu, ale równie wyjątkowym jak sama kompozycja.


The Viennese Court Kapellmeister Johann Joseph Fux (1660-1741) is regarded in music history as the forefather of modern counterpoint, and his instructional work "Gradus ad parnassum" continues to influence education in this subject to the present day. But the many compositions Fux wrote for the Viennese court are largely forgotten. If at all, one still knows of sacred compositions in which Fux followed this strict, academic style. On the other hand, the composer was able to free himself from this in his opera and in his "Componimenti sacri", which are operatic oratorios for Holy Week (during which no operas were allowed to be performed).

Gunar Letzbor and his ensemble Ars Antiqua Austria present such a Fux's "Componimento sacro": after 300 years the oratorio Gesu Cristo negato da Pietro was performed for the first time in January 2020, now it is also available on CD. At the centre of the plot is the biblical passion scene about Peter's denial of Christ, which is theologically examined in dramatic disputes between various allegorical figures. Fux translates this drama into his music, showing that he was not just a good counterpoint artist!

Recording: 24 January 2020, Mozart-Saal, Wiener Konzerthaus (Austria).

Któż nie zna słynnego Gradus et Parnassum (1725) - słynnego podręcznika do kompozycji, w którym Johann Joseph Fux (1660-1741) wykłada zasady kontrapunktu. Do dziś stanowi on niedościgniony wzór. Ale jego niektóre kompozycje, szczególnie te sakralne, tworzone na dwór wiedeński, zostały zapomniane. Muzycy pod dyrekcją Gunara Letzbora prezentują po trzystu latach Gesu Cristo legato da Pietro - oratorium w stylu „operowym”, które jest częścią zbioru tego typu dzieł Componimenti sacri, skomponowanego na Wielki Tydzień roku 1719. Opowieść opiera się biblijnej scenie - zaparciu się Chrystusa przez Piotra apostoła. Ten ważny z punktu teologicznego wątek dzięki Fuxowi nabrał niezwykłego muzycznego kształtu. A słuchacz może podziwiać to dzieło w jedynym jak do tej pory nagraniu, ale równie wyjątkowym jak sama kompozycja.
Alina Mądry - Audio Video 03-2021

Zobacz także:

  • PAS 905
  • CAR 83308
  • CC 72381
  • 0015071KAI
  • BRIDG 9530
  • KTC 1046
  • HC 20071
  • GEN 20722
  • GEN 20717
  • CC 72842