Purcell / Dowland / Blow: A Painted Tale
Avie - AV 2325Nicholas Phan, tenor
Michael Leopold, lute
Ann-Marie Morgan, viola
A painted tale, song for voice with lute & bass viol
O solitude, my sweetest choice, song, Z. 406
Have You Seen but a White Lily Grow? for voice & lute
Fairest work of happy nature
The self-banish'd (A Minuet)
Fire, lo how I burn
O turn not those fine eyes away
Sweeter than roses (from "Pausanias"), song, Z. 585/1
She loves and she confesses too, song, Z. 413
No More Shall Meads Be Decked with Flowers, song
My thoughts are winged with hopes, for 4 voices & lute (First Book of Songs)
Of all the torments, all the cares
Can she excuse my wrongs, for 4 voices & lute (First Book of Songs)
Not all my torments can your pity move, song, Z. 400
So, so, leave off this last lamenting kisse (from Ayres 1609)
In darkness let me dwell, for voice, lute & bass viol (A Musicall Banquet)
Now, O now I needs must part, for 4 voices & lute (First Book of Songs)
Come, heavy sleep, for 4 voices & lute (First Book of Songs)
Stay, silly heart
Now that the sun hath veiled his light, sacred song for soprano & continuo ("An Evening Hymn"), Z. 193
2. Henry Purcell (1659 – 95) O solitude (5.42)
3. Robert Johnson (1572/3 – 1637) Have you seen but a
4. John Blow (1649 – 1708) Fairest work of
5. Blow The Self Banished (2.01)
6. Nicholas Lanier (1588 – 1666) Fire, Fire (1.52)
7. Blow O turn not those fine eyes away (3.17)
8. Purcell Sweeter than roses (3.21)
9. Purcell She loves and she confesses too (2.16)
10. Lanier No more shall meads be deck’d
11. John Dowland (1563 – 1626) My thoughts are winged with hopes (2.34)
12. Blow Of all the torments, all the cares (3.57)
13. Dowland Can she excuse my wrongs
14. Purcell Not all my torments (2.48)
15. Alfonso Ferrabosco (1575 – 1628) So, so Leave off this last lamenting kiss (2.49)
happy nature (3.23)
16. Dowland In darkness let me dwell
17. Dowland Now, O now I needs must part
18. Dowland Come Heavy Sleep
19. Lanier Stay, Silly Heart
20. Purcell Evening Hymn
Recorded 21 & 22 October 2014 at Skywalker Sound, Marin County, CA Producer, engineer and editing: Marlan Barry
Jest to trzecia płyta Nicholasa Phana nagrana dla firmy AVIE. Tym razem artysta sięgnął do repertuaru pieśni kompozytorów późnorenesansowych i barokowych, głównie angielskich. Tytuł płyty został zaczerpnięty z XVI-wiecznej pieśni Thomasa Morley o tym samym tytule. Naturalnie - jest to pierwszy utwór otwierający płytę. Nicholas Phan nazwał ten projekt „pastiszem” złożonym z cyklu pieśni, które łączy tematyka. Opowiadają o miłości i jej konsekwencjach nierozerwalnie związanych z cierpieniem. Temat ponadczasowy i niezmienny. Zmieniają się tylko środki muzyczne do jego wyrażania. Tenorowi towarzyszy skromne, acz wymowne instrumentarium - lutnia i viola da gamba. Z całą pewnością płyta maj swój specyficzny, zamierzony klimat. Wymaga skupienia i refleksji, a wykonanie zdecydowanie pomaga na wniknięcie w czas, z którego pochodzą te kompozycje. Interesujące.
Alina Mądry - Audio Video 05-2015