
Nr katalogowy: BISSACD 2509
Nośnik: 1 SACD
Data wydania: październik 2022
EAN: 7318599925097
Vivaldi / Bottesini: Doppio espressivo
Bis - BISSACD 2509Rick Stotijn, double bass
Johannes Rostamo, cello
Olivier Thiery, double bass
Bram van Sambeek, bassoon
Camerata RCO
Concerto in G minor, RV 531, arr. for cello, double bass, strings & b.c.
Vedro con mio diletto from Il Giustino, RV 717
Concerto in E minor, RV 409, arr. For double bass, bassoon, strings & b.c.
Giovanni Bottesini:
La Serenata from Fantasia on Canzonette by Rossini
Passione amorosa
Duetto, arr. For bassoon, double bass & strings
Heinrich Wilhelm Ernst, arr. Bottesini:
Élégie par Ernst. Adagio melanconico ed appassionato
While Antonio Vivaldi was one of the first composers to investigate the possibilities of this format in his more than 500 concertos, he didn’t compose a single one for double bass. This recording rectifies Vivaldi’s omission and offers arrangements of two of his double concertos as well as one of his best-loved arias: Vedro con mio diletto from the opera Il Giustino. A little more than century later, Giovanni Bottesini, the Paganini of the double bass, captivated first Europe and then the rest of the world, displaying a dazzling virtuosity in his numerous compositions that highlight the unique qualities of the instrument.
For his second disc on the BIS label, Rick Stotijn, a tireless advocate of his instrument and its endless possibilities, has joined forces with his friends Johannes Rostamo, Olivier Thiery and Bram van Sambeek. Supported by Camerata RCO, a string ensemble from the Amsterdam Concertgebouworkest, they perform concertante works from these two Italian composers: Doppio espressivo!
Recording: October 2021 at Singelkerk, Amsterdam, the Netherlands. Instrumentarium: Panormo School double bass, 19th c. (Rick Stotijn); Cello by Antonio Stradivari, Cremona 1698 (Johannes Rostamo); Double bass by Cesare Candi, c. 1920 (Olivier Thiery).
Na płycie znalazły się dwa podwójne koncerty Antonio Vivaldiego (1678-1742) - RV 531 i 409 w zmienionym opracowaniu. Kolejno - na wiolonczelę i kontrabas oraz kontrabas i fagot. Ponadto możemy usłyszeć jedną z najbardziej znanych arii kompozytora - Vedro con mio di-letto z opery Il Giustino. Również w innej niż pierwotna aranżacji - na kontrabas. Instrumen-tom solowym towarzyszy orkiestra smyczkowa. Kompozycje Vivaldiego są przeplatane utwo-rami Giovanniego Bottesiniego (1821-1889), który za życia zyskał przydomek „Paganiniego kontrabasu”. Jego olśniewająca wirtuozeria po raz pierwszy w historii wyniosła kontrabas na tak wysoki solistyczny poziom. Nie zapominajmy także o fagocie i wiolonczeli które popisują się w podwójnych koncertach. Podwójne koncerty, podwójna wirtuozeria i podwójna ekspre-sja! Główną rolę gra jednak kontrabas i Rick Stotijn - jego niestrudzony współczesny orędow-nik! Wraz ze swymi przyjaciółmi - muzykami podarował nam szczególne doznania muzyczne.
Alina Mądry - Audio Video 01-2023