Nr katalogowy: CDA 68038
Nośnik: 1 CD
Data wydania: lipiec 2014
EAN: 34571280387
Byrd: The three Masses
Hyperion - CDA 68038William Byrd (1539/40-1623)
- Byrd: Mass For 5 Voices - 1. Kyrie
- Byrd: Mass For 5 Voices - 2. Gloria
- Byrd: Mass For 5 Voices - 3. Credo
- Byrd: Mass For 5 Voices - 4a. Sanctus
- Byrd: Mass For 5 Voices - 4b. Benedictus
- Byrd: Mass For 5 Voices - 5. Agnus Dei
- Byrd: Mass For 4 Voices - 1. Kyrie
- Byrd: Mass For 4 Voices - 2. Gloria
- Byrd: Mass For 4 Voices - 3. Credo
- Byrd: Mass For 4 Voices - 4a. Sanctus
- Byrd: Mass For 4 Voices - 4b. Benedictus
- Byrd: Mass For 4 Voices - 5. Agnus Dei
- Byrd: Mass For 3 Voices - 1. Kyrie
- Byrd: Mass For 3 Voices - 2. Gloria
- Byrd: Mass For 3 Voices - 3. Credo
- Byrd: Mass For 3 Voices - 4a. Sanctus
- Byrd: Mass For 3 Voices - 4b. Benedictus
- Byrd: Mass For 3 Voices - 5. Agnus Dei
- Byrd: Ave Verum Corpus
Mass for four voices
Mass for three voices
Ave verum corpus
This recording celebrates Byrd’s Catholic Masses in two ways simultaneously. Most obviously, it addresses great and timeless works, which themselves address great and timeless liturgical texts. But at the same time it reminds us that the revival of Byrd’s Masses in the late nineteenth century was pioneered by Roman Catholic church choirs. This is a point worth pondering. Since the accession of Queen Elizabeth I in 1558, the choirs of England’s Protestant cathedrals and college chapels have had their own distinctive musical repertory, which has ?ourished and grown in unbroken tradition. The anthems and services of Thomas Tallis, for instance, have never fallen from cathedral use; they have been the epitome of Choral Evensong and Eucharist for more than four centuries. This Anglican repertory, however, is not what Roman Catholic worship requires. When major Catholic choral foundations were established in late Victorian and Edwardian England, at Downside Abbey, the Brompton Oratory, and above all at Westminster Cathedral, there was a quest for new and more relevant music; and it was at these places that William Byrd’s three Latin Masses were revived. Hence the pertinence of this recording; it celebrates that Catholic revival no less than it celebrates the works themselves.
Chór Katedry Westmisterskiej jest jednym z najbardziej renomowanych chórów nie tylko w Wielkiej Brytanii, ale także na świecie, który regularnie wykonuje muzykę podczas nabożeństw w świątyni. William Byrd jest z kolei angielskim kompozytorów, który w czasach Tudorów pisał muzykę katolicką, wówczas coraz mniej popularną ze względu na przejście Anglii na protestantyzm. Jego katolicka muzyka religijna - msze i motety łacińskie - były częścią kultury muzycznej w Anglii XVI i począku XVII wieku, ale nieco skrywaną. Wspólnota katolicka odprawiała swe nabożeństwa wręcz potajemnie, za zamkniętymi drzwiami. Teraz bez żadnego skrępowania możemy swobodnie przeżywać ten ogrom i rozmach polifonicznej muzyki katolickiej Byrda. I choć to wykonanie nie zapewnia doznań zgodnych z ówczesną praktyką wykonawczą, to wzrusza potęgą chóralnych głosów.
Alina Mądry - Audio Video 08-2014