Wydawnictwo: Fryderyk Chopin Institute
Seria: Konkurs Chopinowski - portrety
Nr katalogowy: NIFCCD 635-636
Nośnik: 2 CD
Data wydania: listopad 2021
EAN: 5906395034680
Seria: Konkurs Chopinowski - portrety
Nr katalogowy: NIFCCD 635-636
Nośnik: 2 CD
Data wydania: listopad 2021
EAN: 5906395034680
Chopin: The best performances of mazurkas 1927-2015
Fryderyk Chopin Institute - NIFCCD 635-636
Kompozytor
Fryderyk Chopin (1810-1849)
Fryderyk Chopin (1810-1849)
Wykonawcy
Henryk Sztompka
Alexandre Uninsky
Yakow Zak
Halina Czerny-Stefańska
Fou Ts’ong
Irina Zaritskaya
Martha Argerich
Garrick Ohlsson
Krystian Zimerman
Dang Thai Son
Ewa Pobłocka
Marc Laforet
Rafał Blechacz
Daniil Trifonov
Kate Liu
Henryk Sztompka
Alexandre Uninsky
Yakow Zak
Halina Czerny-Stefańska
Fou Ts’ong
Irina Zaritskaya
Martha Argerich
Garrick Ohlsson
Krystian Zimerman
Dang Thai Son
Ewa Pobłocka
Marc Laforet
Rafał Blechacz
Daniil Trifonov
Kate Liu
CD 1:
Henryk Sztompka (1948):
Mazurek e-moll op. 41 nr 1
Mazurek As-dur op. 41 nr 3
Mazurek G-dur op. 50 nr 1
Mazurek As-dur op. 50 nr 2
Mazurek cis-moll op. 50 nr 3
Alexandre Uninsky (1932):
Mazurek fis-moll op. 6 nr 1
Mazurek cis-moll op. 63 nr 3
Yakow Zak (1949/1950):
Mazurek c-moll op. 30 nr 1
Mazurek cis-moll op. 63 nr 3
Halina Czerny-Stefańska (1953):
Mazurek D-dur op. 33 nr 3
Mazurek a-moll op. 17 nr 4
Mazurek a-moll op. 67 nr 4
Mazurek C-dur op. 68 nr 1
Fou Ts’ong (1955):
Mazurek c-moll op. 56 nr 3
Mazurek a-moll op. 59 nr 1
Mazurek f-moll op. 68 nr 4
Irina Zaritskaya (1960):
Mazurek D-dur op. 33 nr 3
Mazurek cis-moll op. 50 nr 3
Martha Argerich (1965):
Mazurek a-moll op. 59 nr 1
Mazurek As-dur op. 59 nr 2
Mazurek fis-moll op. 59 nr 3
Garrick Ohlsson (1970):
Mazurek e-moll op. 41 nr 1
Mazurek As-dur op. 41 nr 3
Mazurek cis-moll op. 41 nr 4
CD 2:
Krystian Zimerman (1975):
Mazurek g-moll op. 24 nr 1
Mazurek C-dur op. 24 nr 2
Mazurek b-moll op. 24 nr 4
Dang Thai Son (1980):
Mazurek a-moll op. 59 nr 1
Mazurek As-dur op. 59 nr 2
Mazurek fis-moll op. 59 nr 3
Ewa Pobłocka (1980):
Mazurek a-moll op. 59 nr 1
Mazurek As-dur op. 59 nr 2
Mazurek fis-moll op. 59 nr 3
Marc Laforet:
Mazurek gis-moll op. 33 nr 1
Mazurek D-dur op. 33 nr 3
Mazurek C-dur op. 33 nr 2
Mazurek h-moll op. 33 nr 4
Rafał Blechacz (2005):
Mazurek H-dur op. 56 nr 1l Mazurek C-dur op. 56 nr 2
Mazurek c-moll op. 56 nr 3
Daniil Trifonov (2010):
Mazurek H-dur op. 56 nr 1
Mazurek C-dur op. 56 nr 2
Mazurek c-moll op. 56 nr 3
Kate Liu (2015):
Mazurek H-dur op. 56 nr 1
Mazurek C-dur op. 56 nr 2
Mazurek c-moll op. 56 nr 3
Henryk Sztompka (1948):
Mazurek e-moll op. 41 nr 1
Mazurek As-dur op. 41 nr 3
Mazurek G-dur op. 50 nr 1
Mazurek As-dur op. 50 nr 2
Mazurek cis-moll op. 50 nr 3
Alexandre Uninsky (1932):
Mazurek fis-moll op. 6 nr 1
Mazurek cis-moll op. 63 nr 3
Yakow Zak (1949/1950):
Mazurek c-moll op. 30 nr 1
Mazurek cis-moll op. 63 nr 3
Halina Czerny-Stefańska (1953):
Mazurek D-dur op. 33 nr 3
Mazurek a-moll op. 17 nr 4
Mazurek a-moll op. 67 nr 4
Mazurek C-dur op. 68 nr 1
Fou Ts’ong (1955):
Mazurek c-moll op. 56 nr 3
Mazurek a-moll op. 59 nr 1
Mazurek f-moll op. 68 nr 4
Irina Zaritskaya (1960):
Mazurek D-dur op. 33 nr 3
Mazurek cis-moll op. 50 nr 3
Martha Argerich (1965):
Mazurek a-moll op. 59 nr 1
Mazurek As-dur op. 59 nr 2
Mazurek fis-moll op. 59 nr 3
Garrick Ohlsson (1970):
Mazurek e-moll op. 41 nr 1
Mazurek As-dur op. 41 nr 3
Mazurek cis-moll op. 41 nr 4
CD 2:
Krystian Zimerman (1975):
Mazurek g-moll op. 24 nr 1
Mazurek C-dur op. 24 nr 2
Mazurek b-moll op. 24 nr 4
Dang Thai Son (1980):
Mazurek a-moll op. 59 nr 1
Mazurek As-dur op. 59 nr 2
Mazurek fis-moll op. 59 nr 3
Ewa Pobłocka (1980):
Mazurek a-moll op. 59 nr 1
Mazurek As-dur op. 59 nr 2
Mazurek fis-moll op. 59 nr 3
Marc Laforet:
Mazurek gis-moll op. 33 nr 1
Mazurek D-dur op. 33 nr 3
Mazurek C-dur op. 33 nr 2
Mazurek h-moll op. 33 nr 4
Rafał Blechacz (2005):
Mazurek H-dur op. 56 nr 1l Mazurek C-dur op. 56 nr 2
Mazurek c-moll op. 56 nr 3
Daniil Trifonov (2010):
Mazurek H-dur op. 56 nr 1
Mazurek C-dur op. 56 nr 2
Mazurek c-moll op. 56 nr 3
Kate Liu (2015):
Mazurek H-dur op. 56 nr 1
Mazurek C-dur op. 56 nr 2
Mazurek c-moll op. 56 nr 3
Polskie Radio towarzyszyło Konkursowi Chopinowskiemu od samego początku. W 1927 roku przesłuchania transmitowano, choć jeszcze ich nie rejestrowano. Maria Dąbrowska w swych dziennikach pod datą 30 stycznia 1927 zanotowała: „Piszę, w południe słucham przez radio zakończenia konkursu Szopenowskiego''. Swymi wspomnieniami z pierwszych przesłuż chań, po latach, dzielił się także Jerzy Waldorff, pamiętając słabą jakość sygnału. Polskie Radio, nadające program ledwie od dwóch lat (od 1925), włączyło się w promocję idei konkursowej, wzbudzającej wówczas w polskim Życiu artystycznym wiele emocjonujących debat i polemik. Publiczny nadawca postanowił ufundować nagrodę regulaminową za najlepsze wykonanie mazurków. To pierwsze, najstarsze, tego typu wyróżnienie w Konkursie. Pozostałe ustanowiono w latach późniejszych: za poloneza (1960, Towarzystwo im. Fryderyka Chopina), za koncert (1980, Filharmonia Narodowa), za sonatę (2010, Krystian Zimerman).
Nie przez przypadek wybrano mazurki - formy często nazywane „kwintesencją polskości'', wymagające znajomości polskich tańców narodom wych (mazura, oberka, kujawiaka), wyczucia Chopinowskiego rubata, owego swoistego napięcia, zrozumienia - jako mówił Artur Rubinstein - tego, „co mieści się pomiędzy drugą i trzecia wartością'' w takcie. Po prostu: sztuką odróżniania mazurka od... walca. Sam Chopin pytany o to, dlaczego utwór na trzy, gra tak, jakby miał cztery miary w takcie, odpowiadał przekornie, że to wynika z przywiązania do... tradycji narodowej. Czym sprawy nie ułatwiał.
Chopin pisał mazurki niemal przez całe Życie. To w nich zawarte są najbardziej intymne karty jego biografii, wypełnione osobistymi przeżyciami, tęsknotą, zrozumiałe niemal bez słów. ,,Mazurki Chopina to dziennik jego podróży duchowych do sarmackich obszarów Świata, za którymi tęsknił! W nich był jego powrót do domu, w nich lokowała się cała specyficzna odrębność Chopina - pianisty'' - pisał w XIX wieku Wilhelm Lenz, pierwszy niemiecki biograf kompozytora. Miał rację. Trudno jest także dziś, w XXI wieku, naprawdę poznać Chopina - kompozytora i pianistę - bez zrozumienia jego mazurków.
Jacek Hawryluk (Program 2 Polskiego Radia) [fragment z książeczki]
Nagrania: Niekonkursowe nagrania archiwalne (CD 1, 1-13); Nagrania dokonane podczas Konkursu w latach 1955–1970 (CD 1, 14-25); Nagrania dokonane podczas Konkursu w latach 1975–2015 (CD 2).
Nie przez przypadek wybrano mazurki - formy często nazywane „kwintesencją polskości'', wymagające znajomości polskich tańców narodom wych (mazura, oberka, kujawiaka), wyczucia Chopinowskiego rubata, owego swoistego napięcia, zrozumienia - jako mówił Artur Rubinstein - tego, „co mieści się pomiędzy drugą i trzecia wartością'' w takcie. Po prostu: sztuką odróżniania mazurka od... walca. Sam Chopin pytany o to, dlaczego utwór na trzy, gra tak, jakby miał cztery miary w takcie, odpowiadał przekornie, że to wynika z przywiązania do... tradycji narodowej. Czym sprawy nie ułatwiał.
Chopin pisał mazurki niemal przez całe Życie. To w nich zawarte są najbardziej intymne karty jego biografii, wypełnione osobistymi przeżyciami, tęsknotą, zrozumiałe niemal bez słów. ,,Mazurki Chopina to dziennik jego podróży duchowych do sarmackich obszarów Świata, za którymi tęsknił! W nich był jego powrót do domu, w nich lokowała się cała specyficzna odrębność Chopina - pianisty'' - pisał w XIX wieku Wilhelm Lenz, pierwszy niemiecki biograf kompozytora. Miał rację. Trudno jest także dziś, w XXI wieku, naprawdę poznać Chopina - kompozytora i pianistę - bez zrozumienia jego mazurków.
Jacek Hawryluk (Program 2 Polskiego Radia) [fragment z książeczki]
Nagrania: Niekonkursowe nagrania archiwalne (CD 1, 1-13); Nagrania dokonane podczas Konkursu w latach 1955–1970 (CD 1, 14-25); Nagrania dokonane podczas Konkursu w latach 1975–2015 (CD 2).